Pro školy

Pro školy

Vzdělávání je jedním ze základních záměrů, který by měl památník naplnit. Jeho koncepce je nyní ve vývoji a je předmětem jednání s odborníky a institucemi, které se tématu šoa věnují.

Památník v budoucnu nabídne nejen kvalitní prostor pro realizaci projektů, ale také stálou a sezónní nabídku kulturních projektů. Předpokládáme, že každá sezonní výstava by měla mít svůj malý vzdělávací projekt, který se bude školám nabízet i po její derniéře. Stálé výukové projekty budou přibližovat velké příběhy šoa. Jednotlivé válečné osudy, zpracované jako dramatický dokumentární tvar využíjí interaktivní multimediální zázemí různých prostor památníku. Poutavé příběhy budou korespondovat s různými detaily stálé expozice (fragmenty příběhů slyšených na různých místech jako audiovzpomínky, rodinná alba, které mohou mít ještě rozšířenou verzi v podobě metodicky řešeného multimediálního dokumentu).


Doprovodne programy 2Lektorovaný workshop k výstavě
Pavel Dias: Torzo – Vzpomínky pro budoucnost

13. 10. 2021 – 20. 2. 2022

Adresa: Dům U Černé Matky Boží, Ovocný trh 19, Praha 1
Místo konání: výstavní sál ve 4. podlaží

Rezervace: rezervavace@pamatnikticha.cz
Kontakt na lektora: melichar@pamatnikticha.cz
Na program se objednávejte ideálně alespoň týden dopředu. Děkujeme.

Cena vstupenky: u žáka do 15 let vstup zdarma; u žáka nad 15 let 30 Kč

Program je určen pro skupiny 10–30 žáků. 
Během programu je možné fotografovat.

Forma vzdělávacího programu pro žáky ZŠ, studenty víceletého gymnázia a studenty středních škol.

Délka programu: 90 minut

 
Žáci a studenti se během lektorovaného programu zamyslí nad hloubkou traumatu bývalých vězňů koncentračních táborů a mezemi jeho artikulace, stejně jako nad silou dokumentární fotografie, schopné takto niterné pocity zachytit a uchovat v čase. Aktivita je postavena na samostatné žákovské analýze fotografií dokumentujících dění na místech typu Osvětim/Březinka ve výroční dny jejich osvobození. 
Cílem diskuse nad fotografiemi a použitými literárními citacemi současných autorů reflektujícími téma šoa je způsob, jak kontextualizovat historickou látku. Paralely se současností, obsažené ve velkých příbězích minulého století, nabízejí možnost rozšíření tématu na problematiku současných projevů xenofobie a extrémismu.

Před osmdesáti lety začala v Evropě největší genocida v dějinách lidstva, jejíž strůjci neušetřili ani naše předky. Ti, kteří brutalitu koncentračních táborů přežili, jen těžko hledali jazyk, kterým by snad jen přiblížili své zážitky komukoli dalšímu. Návštěva Osvětimi, Ravensbrücku a dalších míst spojených s holokaustem se s postupujícími časem od konce války stále častěji proměňovala z příležitosti k hlubokému zamyšlení nad limity lidské společnosti odolávat zlu v povinnost diktovanou politickou reprezentací. V současnosti jsou koncentrační tábory objektem zvláštní formy masového turismu. Fotograf Pavel Dias zachytil prožitky šoku a hlubokého smutku na místě zločinu, ale také projevy poukazující na meze porozumění všech, kteří „tam nebyli". Vystavené dokumentární fotografie vzniklé ve výroční dny osvobození nejznámějších koncentračních táborů komunikují s úryvky literárních a vědeckých textů snažících se vysvětlit nevysvětlitelné, sdělit nesdělitelné.

Úroveň základních znalostí:
Žáci či studenti by měli být předem srozuměni se základním příběhem holokaustu, záměrem stojícím za vznikem koncentračních táborů a mírou utrpení, které tam oběti podstoupily.

Vztah vzdělávacího programu k RVP:
Naše lektorované programy vycházejí vstříc následujícím oblastem Rámcového vzdělávacího programu základních škol:
Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství – lidská setkání, vztahy mezi lidmi)
Umění a kultura (Výtvarná výchova – rozvíjení smyslové citlivosti, ověřování komunikačních účinků díla)

Z tzv. Průřezových témat jsou vhodná:
Osobnostní a sociální výchova (Hodnoty, postoje, praktická etika)
Výchova demokratického občana (Občan, občanská společnost a stát)
Multikulturní výchova (Kulturní diference, lidské vztahy, etnický původ, Multikulturalita, princip sociálního smíru a solidarity)
Mediální výchova

Ve formě určené pro gymnázia rozvijí následující vzdělávací oblasti:
Člověk a společnost: občanský a společensko-vědní základ, dějepis
Umění a kultura: výtvarný obor

Výstava přináší možné náměty do projektové výuky:
Holocaust (reflexe minulosti a současné paralely)
Paměť a vzpomínky (lidstva, národa, místních společenství, rodiny)
Vzpomínka jako stopa minulosti
Dokumentární fotografie – literární a vizuální umění jako prostředek zachycení odkazu šoa